مجید رحیمی

تعریف Front End و مهارت های یک مختصص Front End

جمعه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۸، ۰۱:۱۲ ب.ظ

     میخواهیم در بحث طراحی وب کمی حرفه ای و تخصصی تر صحبت کنیم و اصطلاحات رایج آن‌را بیشتر توضیح دهیم و به سوال Front End چیست و یک متخصص Front End باید به چه چیزهای مسلط باشد پاسخ دهیم. در این مقاله، میخواهیم درباره‌ی فرانت اند (Front End) یا طراحی سمت کاربر صحبت کنیم و همچنین بگوییم که برای تبدیل شدن به یک طراح وب یا اصطلاحا Front End کار، به چه مهارت‌هایی نیاز داریم.

تعریف طراحی وب

     طراحی وب مربوط به طراحی هر آن چیزی است که کاربر آن را در مانیتور خود مشاهده میکند. و یک طراح وب وظیفه‌ی طراحی المان های گرافیکی و دیداری یک وبسایت یا صفحه وب را دارد. اما در دنیای طراحی وب،‌ واژه ای مثل Front End یا Back End ممکن است زیاد به گوش شما بخورد. در این مقاله میخواهیم درباره‌ی Front End صحبت کنیم و بگوییم که فرانت چیست و برای تبدیل شدن به یک طراح وب یا Front End Developer, به چه مهارت هایی نیاز داریم.

تعریف واژه‌ی فرانت اند (Front End)

     Front End چیست: در عبارت Front End، همانطور که میبینید واژه‌ی Front وجود دارد. و در انگلیسی یکی از معانی Front،‌ به معنای «جلو» می‌باشد. در دیکشنری آنلاین فست دیک، معنی واژه‌ی Front به این صورت آمده است: جلو، پیش، صف پیش، نما، طرز برخورد، جلودار، منادی،جبهه جنگ، بطرف جلو، روکردن به، مواجه شده با،روبروی هم قرار دادن، مقدمه نوشتن بر، درصف جلوقرارگرفتن

با توجه به تعریفی که از این واژه دیدیم، میتوانیم در پاسخ به سوال Front End چیست بگوییم:

طراحی یا کدنویسی هر آن چیزی که مربوط به جلوی وبسایت میشود. در واقع یک طراح وب یا یک Front End Developer، کسی است که چیزی را طراحی میکند کاربر آنرا میبیند.

تفاوت برنامه نویس فرانت اند با UI Designer

     در ادامه‌ی پاسخ به سوال Front End چیست میخواهیم کمی ریز تر به این مفهوم نگاه کنیم. اگر بخواهیم در دنیای طراحی وب کمی ریز تر و عمیق تر شویم، باز با ۲ مفهوم دیگر مواجه میشویم:

  • برنامه نویس فرانت اند یا Front End Developer

  • طراح رابط کاربری یا UI Designer (Ui مخفف User Interface میباشد)

     اما طراح رابط کاربری، کار متفاوتی انجام میدهد. کسی که با عنوان UI Designer کار میکند، کارهای مربوط به کدنویسی را انجام نمیدهد و هرگز خودش دست به کد نمیشود. بلکه یک طراح رابط کاربری، کارش طراحی گرافیک سایت در نرم افزارهایی مثل فتوشاپ (Photoshop) است. این افراد رابط کاربری و شکل ظاهری یک صفحه وب را در فتوشاپ (یا سایر نرم افزارهای مشابه مثل Sketch) طراحی میکنند و سپس فایل PSD را در اختیار آن شخصی میگذارند که کدنویسی فرانت اند را انجام میدهد و اصطلاحا فرانت اند دولوپر است. پس کار یک UI Designer صرفا با نرم افزارهای گرافیکی‌ست و کاری با کدها ندارد، و کار یک طراح وب فرانت اند، با کد ها است و با کدنویسی میتواند صفحات وب مختلفی را طراحی کند.

مهارت های یک طراح وب فرانت اند چیست؟

     برای تبدیل شدن به یک طراح وب فرانت اند، شما به مهارت های بسیاری نیاز دارید که همه‌ی آن‌ها برایتان کاربردی خواهد بود. در زیر بصورت خلاصه این مهارت‌ها را عنوان میکنیم و در آینده در یک مقاله و آموزش تخصصی، درباره‌ی تمام مهارت‌هایی که برای تبدیل شدن به یک طراح وب فرانت اند نیاز داریم صحبت میکینم.

لیست مهارت‌هایی که یک Front End Developer باشد داشته باشد:

  • HTML

  • CSS

  • Javascript

  • کتابخانه‌ها و فریمورک های جاوا اسکریپت (مثل جی کوئری)

  • کتابخانه‌های CSS مثل بوت استرپ (Bootstrap)

  • پردازنده‌های CSS مثل Sass یا Less

  • طراحی وب واکنش گرا (Responsive Web Design)

  • نرم افزارهای گرافیکی (فتوشاپ و شاید کمیIllustrator)

  • تست و آزمون خطا

  • و مهارت‌جانی دیگری

     در این مقاله توضیحات بسیار خوبی درباره‌ی فرانت اند ارائه دادیم و به خوبی به سوال Front End چیست و یک متخصص Front End بر چه چیزهای باید مسلط باشد پاسخ دادیم.

منبع: www.virgool.io

  • مجید رحیمی

نظرات  (۱)

  • ehsangold ehsangold
  • قسمت آخر متنتون خیلی برام کارآمد بود...

    خسته نباشید!

    مایه افتخاره اگه به ما هم سر بزنید:

    مشاهده قیمت و خرید انگشتر طلا

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی